Графітові мастила, спочатку виготовляються для змащування деталей тихохідних механізмів, завдяки своїм унікальним властивостям отримують все більш широке поширення в техніці.
Графитная мастило — опис
Характеристики графітової мастила визначаються компонентами, з яких вона складається. Склад графітової змазки (застаріла назва «графитная УСсА») в радянський час встановлював ГОСТ 3333-80.
Спрощений опис її виготовлення виглядає приблизно так: синтетичне або органічне в'язке масло, одержане з нафти) загущується додаванням до нього кальцієвого мила і графітового порошку. Якщо максимально спростити – солідол перемішується з товченим графітом.
Графіт (подрібнений вугілля), що становить основу графітової мастила, здатний заповнювати мікроскопічні нерівності в деталях, знижуючи при цьому тертя.
Застосування в складі мастила такого матеріалу, як графіт, не випадково – його використовували для зменшення тертя між деталями ще 300 років тому. Графіт, як відомо – це не що інше, як вуглець (вугілля), але в більш «пухкому стані, в результаті чого він здатний заповнити мікроскопічні нерівності в деталях (подряпини, раковини, сліди від ріжучого і обробного інструменту тощо). Таке «загладжування» поверхонь значно знижує коефіцієнт тертя.
Солідол ж забезпечує рідинне тертя деталей – загалом, працює, як будь-яка інша мастило, але в поєднанні з графітом, дозволяє останньому утримуватися в зоні тертя деталей – валів, шестерень і т. д.
Плюси і мінуси графитной мастила
Злиття особливостей солідолу і графіту як мастильних матеріалів надає графітової змазки наступні властивості:
- Температурний інтервал використання: — від -20 до + 70 градусів. Для важко навантажених механізмів нижня межа може бути збільшений – там, де втрати на тертя істотно не знизять ККД машини.
- Мастило має хорошими водовідштовхувальними властивостями.
- Відмінно захищає деталі від корозії.
Сучасні технології виробництва мастил зробили можливим промисловий випуск високотемпературної графітової мастила з розширеним температурним діапазоном її застосування – від -40 до +400 градусів.
До недоліків «графитки» можна віднести обмеженість її застосування у вузлах з високою точністю виготовлення деталей і високою швидкістю їх взаємодії – тверді домішки, які містяться в графіті, будуть сприяти передчасному зносу.
Загустительная основа графитной мастила
Найбільш поширена графітове мастило робиться на основі солідолу, це дозволяє знизити її вартість і зберегти змащувальні свойсвта.
Найбільш поширена графитная мастило в її звичайному виконанні – густа консистентне мазь сірого кольору. Але зараз вона випускається у вигляді аерозолю, що робить більш зручним її нанесення тонким шаром. У продажу є також і меднографитная мастило-спрей, з додаванням мідного пудри – про використання її в автомобілі скажемо трохи пізніше.
У залежності від області застосування графитной мастила, в даний час можна вибрати підходящу за складом – головна відмінність видів таких матеріалів полягає в речовині, відіграє роль загусника мастила, який може бути:
- Вуглеводневим.
- Органічним.
- Неорганічним.
- Мильним.
Виготовлення графитной мастила своїми руками в даний час має сенс тільки в плані задоволення цікавості – наявні у продажу мастильні матеріали недорогі, а домогтися чистоти і тонкого помелу графіту можна лише, неабияк потрудившись. Втім, для приготування «графитки» для побутових потреб досить ретельно перемішати графітний порошок з будь-консистентним мастилом – від литола до ШРУСа.
Призначення і застосування графитной мастила в техніці
Графітове мастило використовується повсюдно, де не потрібні висока точність розмірів і швидкість тертьових поверхонь.
Для чого потрібна графітове мастило? Область застосування графитной мастила досить широка – її використовують у механізмах, що працюють з великими навантаженнями – сільськогосподарської, будівельної, автомобільної, нафтовидобувної техніці.
Крім захисту від зносу механізмів, «графітка» дозволяє позбутися від скрипів, викликаних тертям деталей.
Використання її у тихохідних редукторах робить контакт шестерень більш «м'яким» — консистентне мастило частково поглинає енергію ударної взаємодії зубів, що вберігає їх від руйнування.
Для полегшення обслуговування механізмів на виробництві застосовують пневматичний або гідравлічний пістолет для графитной (або будь-який інший консистентним) мастила. Але для обслуговування невеликого числа точок змащення досить і звичайного тавотного шприца, знайомого багатьом автовласникам.
Графітове мастило в побуті
У побуті мастило застосовується для захисту замків, дверних і гаражних петель – вона володіє хорошою водостійкістю і не вимагає частого поповнення її необхідної кількості.
Застосування графитной мастила замість термопасти поки носить експериментальний характер – теплопровідність графіту неоднакова в різних напрямках і для максимальної тепловіддачі потрібно якимось чином зорієнтувати зерна графіту певним чином. Та й склад графіту теж впливає на його характеристики.
Графитная мастило в автомобілі
Що можна змащувати графитной мастилом у авто? Ось найбільш поширені варіанти її застосування:
В автомобілях графітка використовується для змащування рульових механізмів, кульових опор і захисту електричних з'єднань від корозії.
- мастило рульових шарнірів, кермових механізмів (крім тих, в яких використовуються трансмісійні масла – в останніх вище протизадирні властивості);
- мастило кульових опор;
- захист електричних з'єднань від корозії;
- мастило противоскрипных шайб у ресорах.
Також можна змащувати графитной мастилом супорта, вірніше, їх направляють.
Для запобігання «прикипання» гальмівних барабанів і дисків до фланців маточин ідеально підійде меднографитная аерозольна мастило – тільки треба уникати попадання на робочі поверхні або відразу змивати знежирюючим складом.
Нанесення мастила на різьбу під час складання після ремонту значно полегшить відкручування болтів і гайок при наступних ремонтах.
Крім того, нанесення мастила на різьбу під час складання після ремонту значно полегшить відкручування болтів і гайок при наступних ремонтах.
Деяких автолюбителів цікавить, чи можна змащувати підшипники графитной мастилом. Взагалі, поки «графитку» при виготовленні закритих підшипників не використовують – мабуть, у цей момент застосування графіту в змазуванні високоточних деталей обмежена, але стверджувати, що так буде і далі, не можна – розробки нових мастильних матеріалів не припиняються. Але поки в цьому випадку на питання, що краще: – літол або графитная мастило, можна відповісти, що використовувати літол більш переважно.
Автомобілісти використовували «графитку» навіть для захисту деталей вихлопної системи у часи загального дефіциту. Наносили мастило на новий глушник, на якому після вигоряння солідолу утворювалася міцна захисна кірка, яка не боїться води і стійка до появи глибоких подряпин від гілок, дрібних каменів і піску.
Проводить струм чи ні графитная мастило
На силових електричних контактах графітка не створює додаткового опору.
При захисті електричних з'єднань вона не створює додаткового опору, на відміну від інших мастил, тому нею можна захищати навіть силові контакти – наприклад, при приєднанні «плюсового» проводи до стартеру. Це дуже важливий момент – захист контакту погано проводять струм покриттям може призвести до його нагрівання і займання проводки.